De Juweel (vrije toertocht)

zaterdag 14 september 2024

Datum/Tijd
14 september 2024

Startlocatie
De Nije Skalm

Onder de naam ‘De Juweel’ organiseert de Fietsclub Stiens na de zomervakantie opnieuw twee prachtige fietstochten. Laat je leiden over rustige dijkweggetjes, langs toeristische vaarwegen en door karakteristieke dorpen. De route van 40 km is er voor de  e-bikers en sportieve fietsers. De 110 km is gericht op racefietsers. Beide routes zijn grotendeels nieuw, in beide varianten is er alle gelegenheid voor een koffiepauze.

E-bikers en sportieve fietser
Vanaf Stiens fiets je via goed gekozen weggetjes naar Leeuwarden, waar je verder langs Het Vliet richting de Groene Ster gaat. Deze route geeft je een geheel nieuwe kijk op dit prachtige gebied. Langs de Bonkevaart en door de wijk Blitsaerd fiets je vervolgens via het Wynser Binnepaed naar Wyns, daar ga je met het pontje (zit bij de prijs in) over naar de andere kant van de Dokkumer Ee. Vanaf daar leidt de route je terug richting Stiens. Onderweg zijn er genoeg mogelijkheden om een terrasje te pakken.

Racefietsers
Laat je leiden over oude dijkweggetjes en langs karakteristieke dorpen en terpen. De route gaat langs prachtige binnenwegen door de Fryske Greiden. Vanaf IJlst neem je via Blauwhuis (koffiestop) de hooggelegen Hemdijk, een strak geasfalteerde oude zeedijk met prachtige vergezichten. Kortom, Friesland op z’n best!

Het is ook mogelijk om op een ander punt van de route te beginnen en de route te volgen. Voorts kan in Stiens worden ingeschreven of de voorinschrijving worden gescand.

110 km, start tussen 08.00 uur en 10.00 uur
40 km, start tussen 08.30 uur en 11.00 uur

Voorinschrijving geniet de voorkeur!

Voorinschrijving is mogelijk t/m vrijdagavond 13 september 23:59u en is ongeacht wel/geen lidmaatschap NTFU.

Kosten deelname:

• 40km: € 6,00 aan de start (NTFU-leden € 5,00), voorinschrijvers € 5,00, (NTFU-leden € 4,00)
  • 110km: € 10,00 aan de start (NTFU-leden € 8,00), voorinschrijvers € 8,00 (NTFU-leden € 6,00)
  • FTC Stiens leden gratis

Inbegrepen bij inschrijving:

• Overzet met de Wynser pont voor de 40 km
  • Pauzeposten onderweg voor beide afstanden
  • Koffie / thee bij de start verkrijgbaar
  • Bepijlde route / GPX-bestand (voor beide routes!)

Detail-informatie:
– Voorinschrijving aanbevolen, klik hier
– Fietsenstalling
– Helm verplicht (110km)

Start vanuit De Nije Skalm, Ljipstrjitte 1 te Stiens
In het centrum aan de Langebuorren/Smelbrege en op het plein kan niet worden geparkeerd. In de omgeving eromheen is voldoende parkeergelegenheid.