Maak kennis
  • Iedereen is welkom
  • Verschillende niveau's
  • Trainingen & toertochten

De Juweel (vrije toertocht)

zaterdag 14 september 2024

Datum/Tijd
14 september 2024

Startlocatie
De Nije Skalm

Onder de naam ‘De Juweel’ organiseert de FTC (Fiets Toer Club) Stiens na de zomervakantie opnieuw twee prachtige fietstochten. Laat je leiden over rustige dijkweggetjes, langs toeristische vaarwegen en door karakteristieke dorpen. De route van 40 km is er voor de  e-bikers en sportieve fietsers. De 110 km is gericht op racefietsers. Beide routes zijn grotendeels nieuw, in beide varianten is er alle gelegenheid voor een koffiepauze.

Extra aantrekkelijk voor e-bikers
De organisatie heeft, geïnspireerd door het succes van vorige jaren, opnieuw haar best gedaan om twee ‘juwelen’ van routes uit te zetten. Zin in een ontspannen dagje fietsen langs verrassend goed gekozen fietspaden met ruim tijd om een terrasje te pakken? Kies dan voor de 40 kilometer. Al na 15 km is er een interessante tussenstop mogelijk bij molen De Zwaluw in Burdaard. De goed bewegwijzerde route gaat verder onder meer ook langs de Hallumervaart en de Dokkumer Ee. Het pontje bij Wyns maakt ook deel uit van de route. De organisatie verwacht veel e-bikers op deze gevarieerde route te zien maar inzet van eigen spierkracht kan natuurlijk ook.

Sportieve route voor racefietsers
Mag de uitdaging best wat groter zijn en pak je graag de racefiets voor een gezond blokje om, kies dan voor de route van 110 km. Via prachtige binnenwegen kom je onder meer door de Friese Greiden. Vanaf IJlst gaat de route via Blauwhuis (koffiestop) over de Hemdijk. Deze hooggelegen en goed geasfalteerde binnendijk is een echte parel in het Friese landschap. De beide routes zijn trouwens vooraf al te downloaden via Fietssport.nl. De organisatie vraagt aan alle deelnemers een bescheiden bijdrage. De tochten worden mogelijk gemaakt door enkele gewaardeerde sponsors.

Het is ook mogelijk om op een ander punt van de route te beginnen en de route te volgen. Voorts kan in Stiens worden ingeschreven of de voorinschrijving worden gescand.

110 km, start tussen 08.00 uur en 10.00 uur
40 km, start tussen 10.00 uur en 12.00 uur

Voorinschrijving geniet de voorkeur!

Voorinschrijving is mogelijk t/m vrijdagavond 9 september 24:00u en is ongeacht wel/geen lidmaatschap NTFU.

Kosten deelname:

• 40km: € 4,00 aan de start, voorinschrijvers € 4,00, NTFU-leden € 3,00
  • 110km: € 6,00 aan de start, voorinschrijvers € 5,00, NTFU-leden € 4,00
  • FTC Stiens leden gratis

Detail-informatie:
– Voorinschrijving aanbevolen, klik hier
– Routes gepijld en op GPX beschikbaar
– Fietsenstalling
– Helm verplicht (110km)

Start vanuit De Nije Skalm, Ljipstrjitte 1 te Stiens
In het centrum aan de Langebuorren/Smelbrege en op het plein kan niet worden geparkeerd. In de omgeving eromheen is voldoende parkeergelegenheid.

Samen genieten van de fietssport